Powered By Blogger

torsdag 15 april 2010

Ett vackert leende


Ett vackert leende säljer


Pigan Lina i Emil i Lönneberga hade också svår tandvärk

Aldrig någonsin har det varit viktigare med ett vackert leende. Hela snygga tänder är en klassfråga. På tv och i tidningar ser man kvinnor och män med bländvita jämna tandrader. Få människor är begåvade med fina vita tänder av naturen, lucky them. Vi andra som fått lägga ner tid och pengar på våra tänder avundas dem ordentligt.

Jag har alltid haft mycket hål i tänderna-eller karies som det heter. Jag slarvar inte med tandborstning eller stickor. Småäter inte så ofta och varken röker eller snusar. Tandläkare har sagt mig att sådant kan gå i arv. Jaha, tack mamma och pappa!

Jag har haft tandläkartid ett tag nu, men avbokat det varje gång. Detta har nog pågått under ett halvårstid... Jag vet, men jag tycker det är jobbigt hos tandläkaren och dessutom så otroligt dyrt. Idag är det i alla fall dags. Den här gången måste jag gå för jag har tandvärk. Kan inte riktigt lokalisera vilken tand det är, men ont gör det. Funderar på att göra en Lina, men det finns inga smeder i närheten. (ni som inte förstår vad jag pratar om får se eller läsa Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren)

2 kommentarer:

  1. Stackars, stackars dig! Jag hoppas verkligen att det gick bra för dig idag och att det inte blev hutlöst dyrt!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Mie! Tanden var angripen (låter som en terroristattack!) ände ner till roten. Gjorde en provisorisk lagning, var tydligen för inflammerat för att göra ett ingrepp. I en annan tand hade den gamla amalgam-fyllningen lossnat... Tja vad ska man säga. Lika bra att dra ut tänderna så slipper man eländet? Blev inte så dyrt igår, men nästkommande besök lär bli dyrare. Kul... där rök mina planer på nya underkläder!

    SvaraRadera